Ćwiczysz Le Parkour? To forum jest dla Ciebie
Administrator
Balance
____________________________________________________________________________________________________
Cat Balance
Z ang. równowaga kota.
Polega na poruszaniu się, a w szczególności na utrzymaniu równowagi na bardzo wąskich podłożach takich jak różnego typu rurki, poręcze oraz siatki, opierając ciężar ciała na ugiętych nogach i wyprostowanych rękach. Podstawą by wykonać tą technikę, są mocne nadgarstki i uścisk. Wygląda na łatwą, ale w rzeczywistości znacznie trudniejsze niż zwykły Balance.
____________________________________________________________________________________________________
Cat Leap
Polega na wybiciu się i wskoczeniu na siatkę/murek. Nogi układamy pod takim kątem, aby nie zjechać a dobrze zaamortyzować pęd pchający nas na ścianę. Tak samo nazywana jest technika polegająca na wskoczeniu na jedną siatkę/murek i odbiciu się od niej na drugą, będącą po przeciwnej stronie. Po Cat Leap'ie zazwyczaj następuje Climb Up.
____________________________________________________________________________________________________
Climb Up
Służy do wdrapania się na przeszkodę z pozycji na Cat Leap'a.
Znajdując się w pozycji na Cat Leap'a, dynamicznie odbijamy się nogami w górę i jednocześnie mocno podciągamy się rękami. Ważne jest zarzucenie CAŁYCH dłoni na szczyt przeszkody. Następnie wychodząc na wyprostowane ręce wykonujemy tzw. Flick Up - staramy się zarzucić nogi na przeszkodę tak, by o nią nie zachaczyły (wykonujemy ruch biodrami w górę i w tył, a potem w przód). Po wejściu kontynuujemy bieg.
____________________________________________________________________________________________________
Dash Vault
Polega na wybiciu z jednej nogi, podciągnięciu obu nóg do klatki piersiowej, położeniu rąk na obiekcie (przeszkodzie) już podczas lotu, całkowitego przechylenia ciała pod kątem od 90 do 140 stopni od ziemi oraz odepchnięciu się rękami.
____________________________________________________________________________________________________
Dive Roll
Zwana też Tiger.
Polega na przeskoczeniu przeszkody z biegu, lądowaniu za nią na rękach i wykonaniu rolla w celu amortyzacji.
____________________________________________________________________________________________________
Gate Vault
Jedna z podstawowych technik parkour. Służy do pokonywania wysokich przeszkód, szczególnie krat, płotów i siatek.
1. Złapanie się przeszkody. Jedną ręką na szczycie, drugą ręką z drugiej strony (jak najdalej).
2. Zatrzymujemy się na podbrzuszu.
3. Przerzucamy nogi nad przeszkodą.
4. Przekręcamy się w stronę ręki, którą trzymamy wyżej. W tym samym momencie puszczamy się drugą ręką.
5. Lądujemy, lekko kucając.
____________________________________________________________________________________________________
Kash Vault
Wykonaniem technika ta przypomina połączenie King Kong vault i Dash vault.
Skaczemy jak do king konga, ale gdy jesteśmy już równolegle do przeszkody (w momencie gdy dotykamy jej rękoma), podciągamy nogi pod klatkę piersiową i wyrzucamy je w przód, dokańczając lot jak w Dash-u.
____________________________________________________________________________________________________
King Kong Vault
Pochodna forma techniki Monkey Vault. Używana głównie do efektownego pokonywania długich przeszkód, np. stołów lub masek samochodów.
Bierzemy rozbieg, wyskakujemy z rękami wyciągniętymi przed siebie, ciało powinno być ułożone niemal równolegle do ziemi. Kiedy ręce opadają na przeszkodę, szybkim ruchem podkurczamy nogi, tak, żeby kolana dotykały klatki piersiowej. Kiedy stopy znajdą się nad przeszkodą, puszczamy się rękami (można też wybić się i wyprostować nogi żeby przedłużyć skok) i lądujemy bezpiecznie.
____________________________________________________________________________________________________
Lazy Vault
Przydatna do pokonywania niskich i długich przeszkód.
Nabiegamy na przeszkodę (np. murek) pod pewnym kątem (nie na wprost) i wyskakując, kładziemy na przeszkodzie rękę znajdującą się bliżej przeszkody. Następnie przerzucamy nogi (mogą być złączone, rozdzielone, proste lub zgięte w kolanach), w ostatniej chwili odpychając się drugą ręką od przeszkody.
____________________________________________________________________________________________________
Monkey Plant
Podobna do Monkey Vault, służąca do wspinania się na przeszkody za wysokie na innego vaulta, a za niskie na Pop Vault.
Stajemy przy przeszkodzie i kładziemy na niej ręce w rozstawie takim, jak rozstaw naszych barków (można szerzej, ale nie wężej). Wybijamy się niemal pionowo w górę (minimalnie do przodu, jeśli trzeba), odpychając się w górę rękami i w momencie, gdy ręce są już proste, a ciało ciągnie w górę, podciągamy kolana pod brodę. Nogi muszą zmieścić się między ramionami. W odróżnieniu od Monkey Vault nie odpychamy się rękami do przodu.
____________________________________________________________________________________________________
Monkey Vault
Jedna z łatwiejszych technik parkour.
Jest to przeskok nad przeszkodą (np. poręcz) wykonany tak, aby nogi zmieściły się między obiema rękami. Podczas wybijania się z nóg, traceur minimalnie przechyla się w stronę lotu, tak, aby nie zahaczyć nogami o poręcz lub murek. Istnieje technika pochodząca od tej, jest nią King Kong Vault, wykonuje się ją przez dłuższe przeszkody. Od Monkey Vaulta różni ją to, że najpierw wybijamy się, dopiero w locie kładziemy ręce na przeszkodę.
____________________________________________________________________________________________________
One Hand Vault
Jedna z łatwiejszych technik parkour.
Biegniemy w stronę murka (barierki), następnie chwytamy się jedną ręką, odpychamy się przed siebie i przerzucamy złączone i wyprostowane nogi bokiem.
____________________________________________________________________________________________________
Pop Vault
Dzięki swojej praktyczności została doceniona przez traceurów. Pozwala ona w krótkim czasie pokonać przeszkodę, która jest od ciebie wyższa nawet o metr. Rodzaj Pop Vaulta zależy od tego, jak go zakończomy. Osoba, która po odbiciu się od muru zrobi kasha, wykona technikę o nazwie Pop Kash.
1. Wykonujemy nabieg na przeszkodę.
2. Wybijamy się przed nią z jednej nogi.
3. Energicznie odbijamy się nogą od murku/płotu w górę.
4. Łapiemy się góry, po czym wykonujemy dowolny vault.
____________________________________________________________________________________________________
Precision Jump
W wolnym tłumaczeniu "skok precyzyjny". Najbardziej efektowne Precision Jump można wykonać na barierkach (Rail Precision).
Jest to pojedynczy skok, wykonywany z miejsca, gdy stoimy na krawędzi przeszkody. Sam lot nie jest ważny, lecz lądowanie, które powinno zakończyć się tak, aby stać na krawędzi przeszkody śródstopiem (pięty są przed przeszkodą i nie mają z nią styczności), z możliwością zachowania równowagi ciała.
____________________________________________________________________________________________________
Roll
Jedna z najważniejszych technik parkour. Roll wykonywany jest po to, aby przekierować siłę uderzenia o ziemię do poziomu równoległego, a nie prostopadłego w stosunku do niej. Dzięki temu stawy ulegają mniejszym naprężeniom, niż gdybyśmy mieli lądować normalnie. Roll pozwala również na zachowanie "flow", czyli płynności ruchu, która jest rzeczą najważniejszą w parkour.
1. Basic Roll: Technika ta polega na przekręceniu się przez bark tak, aby kręgosłup miał zerową, bądź minimalną, styczność z podłożem. Po przetoczeniu się wstajemy na nogi i kontynujemy bieg.
2. Spin Roll: Technikę tę rozpoczynamy, stojąc tyłem do zamierzonego kierunku. Polega na szybkim obróceniu się i wykonaniu Basic Rolla.
3. Jumping Spin Roll: Jak wyżej, technikę rozpoczynamy stojąc tyłem. Polega na wybiciu się w tył z wymachem ramion i po zamortyzowaniu rękoma, wykonaniu Basic Rolla.
4. High Jumping Roll: Technika polega na wyskoczeniu pod kątem 85 stopni (w górę), zamortyzowaniu rękoma upadku i wykonaniu Basic Rolla.
5. Long Jumping Roll: Technika polega na wybiciu się pod kątem 30 stopni (w przód), zamortyzowaniu rękoma upadku i wykonaniu Basic Rolla.
____________________________________________________________________________________________________
Speed Vault
Służy do pokonania murków bądź barierek.
Polega na podbiegnięciu z możliwie dużą szybkością do przeszkody, podparciu się jedną ręką (zewnętrzną), gdy jesteśmy już w poziomie. Nogę usytuowaną wyżej dajemy trochę do przodu, by po chwili zamienić nogi miejscami, po czym wylądować na tej samej nodze, z której się wybiliśmy. Vault jest bardzo praktyczny i nawet efektowny. Po opanowaniu techniki twoje flow będzie bogatsze.
____________________________________________________________________________________________________
Tic Tac
Polega na odbiciu się od murku/drzewa/czegokolwiek, złapaniu się rękami poręczy (będącej po drugiej stronie muru w niedalekiej odległości) i przeleceniu nad nią dowolnym vaultem.
____________________________________________________________________________________________________
Turn Vault
Nabiegamy na przeszkodę przodem lub bokiem, chwytamy się dwoma rekami i wybijamy. W powietrzu przekręcamy się o 180° (jesteśmy odwróceni przodem) i wykonujemy Cat Leapa.
____________________________________________________________________________________________________
Two Hand Vault
Podobnie jak One Hand Vault, ale z użyciem obu rąk i przy ugiętych nogach.
____________________________________________________________________________________________________
Underbar
1. Na początku traceur podbiega do przeszkody
2. Tuż przy niej przygotowuje się do przeskoku pod nią
3. Wygina się trochę do tyłu
4. Najpierw przelatują nogi, następnie łapie się przeszkody rękami (należy biec w miarę szybko, by rozpęd wyrzucił w przód, by nie zahaczyć plecami)
5. Ląduje i kontynuuje bieg
Istnieje też wersja Underbar 360, różni się tym, że przy przelatywaniu pod poręczą wykonujemy obrót o 360 stopni.
____________________________________________________________________________________________________
Wall Run
Z ang. wall - ściana, run - biegać.
Polega na wdrapaniu się na ścianę, która jest zbyt wysoko, aby chwycić jej krawędź z ziemi. Technika ta może być stosowana w dwóch celach: wejścia na coś lub przebiegnięcia nad przeszkodą. W przypadku wchodzenia biegniemy na wprost ściany i po niej stawiamy kilka kroków, jednocześnie odpychając się w górę. Jeśli chcemy pokonać jakąś przeszkodę (murek lub barierkę przylegającą do ściany, a nawet stojącego człowieka) biegniemy pod kątem ok. 30 stopni w stronę ściany i stawiamy na niej kilka kroków (zwykle jest to od 2 do 4). Od Wall Runa wywodzi się także Wall Flip.
Offline